Pre základnú funkčnosť, spríjemnenie používania webu, analytické účely a v prípade udelenia súhlasu aj na účely cielenia reklamy využívame súbory cookies. Nastavenie vlastných preferencií cookies môžete kedykoľvek upraviť odkazom v spodnej časti stránok.

NOVINKY

arr3Na rok 2017 máme pripravené nové produktyTěšíme sa na Váš záujem a veríme, že oceníte našu ponuku aj v novom roku 2017.... arr3Matrac DreamLux ste si vyberali najčastejšie.V roku 2016 ste si najviac vyberali matrac DreamLux. Ďakujeme a prajeme Vám hrejivé sny!...

TOVAR V AKCII

Naša cena 188,00 €
Naša cena 416,00 €
Naša cena 179,00 €

NAJPREDÁVANEJŠÍ

Naša cena 105,00 €
Naša cena 39,90 €
Naša cena 189,00 €

ANKETA

Preferujete zdravý spánok?

Áno 43% Celkom áno 22% Nie príliš 17% Vôbec 17%

 

 


BLOG » Zaujímavosti o spánku » Spánok a riziká ochorenia
Spánok a rizika ochorenia

 

Nedostatok spánku jednoducho nie je banalita, prečítajte si prečo

 

  • Výskumy ukázali, že ľudia, ktorí trpia zásadným nedostatkom spánku majú zvýšené riziko vzniku chronických ochorení a vedci až teraz začínajú chápať prečo.
  • Prioritná skôr než luxusná liečba spánku, môže byť výrazným krokom v prevencii mnohých chronických ochorení.

 

Vzťah medzi spánkom a zdravím

My všetci si uvedomujeme  vzťah medzi spánkom a našou schopnosťou fungovať po celý deň. Koniec koncov, každý zažil únavu, zlú náladu, alebo stratu pozornosti a schopnosti sa sústrediť, ktoré tak často máme po noci so zlým spánkom. Čo si ale veľa ľudí neuvedomuje, je, že nedostatok spánku, najmä pravidelný, je spojený s dlhodobými zdravotnými ťažkosťami, vrátane chronických ochorení ako je cukrovka, vysoký krvný tlak a srdcové choroby, a že tieto podmienky môžu viesť k skrátení dĺžky života.

Obezita

Štúdie ukázali, že u ľudí, ktorí obvykle spia menej ako šesť hodín za noc bol nameraný vyšší než priemerný index telesnej hmotnosti (BMI), a že ľudia ktorí spia osem hodín  majú najnižší BMI. Spánok je teraz vnímaný ako potenciálne riziková faktor spolu s dvoma ďalšími faktormi prejedaním a nedostatkom pohybu. Výskumom mechanizmov podieľajúcich sa na regulácii metabolizmu a chuti sa začínajú vysvetľovať súvislosti medzi spánkom a obezitou. 
Počas spánku naše telá vylučujú hormóny, ktoré pomáhajú kontrolovať chuť do jedla, energetický metabolizmus a spracovanie glukózy. Príliš málo spánku narúša rovnováhu týchto a ďalších hormónov. Napríklad, zlý spánok vedie k zvýšeniu produkcie kortizolu,  často označovaný ako “stresový hormón“. Zlý spánok je tiež spájaný so zvýšením sekrécie inzulínu po jedle. Inzulín je hormón, ktorý reguluje spracovanie glukózy a podporuje ukladanie tukov, vyššie hladiny inzulínu sú spojené s priberaním na váhe, rizikový faktor pre diabetes.
Nedostatočný spánok je tiež spojený s nižšou koncentráciou leptínu, hormónu, ktorý upozorňuje mozog, že má dosť jedla rovnako ako ghrelinu, biochemickej látky, ktorá stimuluje chuť do jedla. V dôsledku toho môže mať zlý spánok za následok túžbu po jedle aj po tom čo sme zjedli dostatočné množstvo kalórií. Môžeme tiež častejšie jesť potraviny ako sú sladkosti, ktoré spĺňajú chuť na rýchlu energetickú pomoc . Okrem toho nám môže nedostatok spánku a s tým spojená únava brániť v spálení týchto kalórií.

Cukrovka

Vedci zistili, že nedostatok spánku môže viesť k cukrovke 2. typu tým, že ovplyvňuje spôsob, akým telo spracováva glukózu a sacharidy – bunky, ktoré využíva ako palivo. Skupine zdravých jedincov znížili spánok z 8 na 4 hodiny za noc a ich proces spracovania glukózy sa výrazne spomalil oproti skupine, ktorá spávala 12 hodín za noc. Okrem toho, našli koreláciu medzi obštrukčnou spánkovou apnoe (porucha pri, ktorej ťažkosti s dýchaním počas spánku vedú k častému prebúdzaniu) s vývojovou poruchou glukózovej kontroly podobnú tej, ktorá sa vyskytuje u diabetu.

Ochorenie srdca a hypertenzia

Štúdia zistila, že jedna noc s nedostatočným spánkom u ľudí s už existujúcou hypertenziou môže spôsobiť zvýšenie krvného tlaku v priebehu nasledujúceho dňa.  Tento účinok môže vysvetľovať súvislosť medzi zlým spánkom a kardiovaskulárnymi chorobami a mŕtvicou. Existuje čoraz viac dôkazov súvislosti medzi obštrukčnou spánkovou apnoe a ochoreniami srdca.

Poruchy nálad

Chronický nedostatok spánku môže viesť k dlhodobým poruchám nálady. Chronické problémy so spánkom súvisia s depresiami, úzkosťou a duševným utrpením.

Imunitné funkcie

Je prirodzené, že ľudia idú do postele, keď sú chorí. Látky produkované imunitným systémom na pomoc v boji proti infekcii spôsobujú únavu.  Jedna teória dokonca tvrdí, že sa imunitný systém vyvinul tak aby obsahoval “faktory vyvolávajúce ospalosť“, pretože ako sa dokázalo, tí ktorí spávajú viac dokážu s infekciou lepšie bojovať . V skutočnosti výskum na zvieratách ukázal, že zvieratá , ktoré majú viac hlbokého spánku po experimentálnej mikrobiálnej infekcii, majú väčšiu šancu na prežitie.

Stredná dĺžka života

Vzhľadom na množstvo možných nepriaznivých účinkov na zdravie z nedostatočného spánku, nie je divu, že zlý spánok je spojený s nižšou životnosťou. Dáta z troch veľkých prierezových epidemiologických štúdií ukazujú, že spať 5 alebo menej hodín za noc zvyšuje riziko úmrtia zo všetkých príčin zhruba o 15 percent.